Ben İsmet Özel şair, kırk yaşında .

Her şey ben yaşarken oldu bunu bilsin insanlar.

Ben yaşarken koptu tufan.

Ben yaşarken yeni baştan yaratıldı kainat.

Her şeyi gördüm içim rahat.

 (Celladıma Gülümserken Çektirdiğim Son Resmin Arkasındaki Satırlar)

Kendimi böyle anlatıyor şair, düşünür ve yazarımız İsmet ÖZEL. Bu özel insan hakkında ne çok şey anlatılır bu satırlar nezdinde. ‘Her şey ben yaşarken oldu’ diyen bir kalemden söz ediyoruz en nihayetinde.

Hayatına Dair

19 Eylül 1944, Kayseri doğumlu. Sökeli bir polis memurunun altıncı çocuğudur. …polistir babam Cumhuriyetin bir kuludur (Amentü)

Kastamonu’da, 1955 yılında Abdülhak Hâmit Tarhan İlkokulunu bitirdi. Ailesi, İsmet Özel’in ilkokulu bitirdiği yıl Kastamonu’dan Çankırı’ya taşındı. Ailenin Çankırı’ya taşındığı yıl babası emekli oldu. Ortaokula Çankırı Lisesinin orta kısmında başladı. Çankırı’da dört yıl kalan Özel ailesi daha sonra Ankara’ya taşındı. Lise biri de Çankırı’da okuyan Özel, Ankara’da Gazi Lisesine başladı. Lise sonda matematik dersinden kaldı ve bir yıl gecikerek mezun oldu. 1962 yılında Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesine girdi. Birinci ve ikinci sınıfları ikişer yıl okudu. Dört yıl sonra okula devam etme imkânı olduğu hâlde, ayrılma kararı aldığı için Siyasal Bilgilerden ayrıldı. Hacettepe Üniversitesi Fransız Dil ve Edebiyatı bölümüne devam etme kararı aldı.

Şair İsmet Özel

‘Benim şairliğim maliyet meselesidir’ ( Waldo Sen Neden Burada Değilsin)  diyor İsmet Özel. Bir ressam ya da bir müzisyen olmanın maliyetine dem vuruyor bu sözlerinin ardında. Şairliğim için bir kağıt bir kalem yeterlidir diye belirterek. Neden yazıyorsunuz sorusuna ise;

Yaşamayı bileydim yazar mıydım hiç şiir?
Yaşamayabileydim yazar mıydım hiç şiir?
-Yaşama!
-Ya bileydim?
Yazar: Mıydım
Hiç: Şiir. 

Şiir, İsmet Özel’e göre sığınılacak bir saçak-altıdır. İsmet Özel, ruhen şiir sayesinde hayatta kaldığını çeşitli vesilelerle ifade etmiştir. ‘Saçak-altı’ metaforunun yanlış anlamamalara sebep olmaması için bunu şöyle açıklamaktadır.

 ‘Saçak-altı bizim bir süreliğine korunduğumuz, sükunet bulduğumuz bir yerdir. Oradan zamanında çıkılmalıdır. Sürekli kalmak, orada sürekli yaşamak mümkün değildir.’ (Bir Masal İsmet Özel’i-Selahattin Yusuf)

Siyasal Bilgiler Fakültesinde okuduğu yıllarda yirmi beş şiir yazdı.

İlk şiiri, 1963 yılında Yelken dergisinde yayımlandı.

SOSYALİST-MÜSLÜMAN ŞAİR

‘Ben hangi sebeplerle sosyalist olduysam, aynı sebeplerle Müslüman oldum’ diye belirtiyor Müslüman olduktan sonra kaleme aldığı ‘ Waldo Sen Neden Burada Değilsin’ adlı eserinde. 1970’li yılların başlarında kendisine bir din, bir yaşama biçimi olarak Müslümanlığı seçti. 1974 yılında Sezai Karakoç’un çıkardığı Diriliş dergisinde yayımladığı “Amentü” adlı şiirle Müslümanlığını herkese ilân etti.

….

İnsan
eşref-i mahlûkattır derdi babam
bu sözün sözler içinde bir yeri vardı
ama bir eylül günü bilek damarlarımı kestiğim zaman
bu söz asıl anlamını kavradı
geçti çıvgınların, çıbanların, reklamların arasından
geçti tarih denilen tamahkâr tüccarı
kararmış rakamların yarıklarından sızarak
bu söz yüreğime kadar alçaldı
damar kesildi, kandır akacak
ama kan kesilince damardan sıcak
sımsıcak kelimeler boşandı
aşk için karnıma ve göğsüme
ölüm için yüreğime sürdüğüm ecza uçtu birden
aşk ve ölüm bana yeniden
su ve ateş ve toprak
yeniden yorumlandı  

….

Ezan sesi duyulmuyor
Haç dikilmiş minbere
Kâfir Yunan bayrak asmış
Camilere, her yere

Öyle ise gel kardeşim
Hep verelim elele
Patlatalım bombaları
Çanlar sussun her yerde

Çanlar sustu ve fakat
binlerce yılın yabancısı bir ses
değdi minarelere:Tanrı uludur Tanrı uludur (Amentü)

NEDEN İSMET ÖZEL OKUNMALI YA DA İSMET ÖZEL NASIL OKUNMALI?

BİR ‘ENTELEKTÜEL’ OLARAK İSMET ÖZEL ;

Toplumun gelişimi açısından entelektüel ya da aydın diye belirttiğimiz insanların varlığı son derece önemlidir. İsmet Özel Selahattin Yusuf’un (Bir Masal İsmet Özel’i) bahsettiği Julien Benda’ nın entelektüel kavramına  “Özünde pratik amaçlar gütmeyen faaliyetler yürüten bir sanat, bilimle ya da metafizik bir spekülasyonla ilgilenmekten keyif alan, özetle manevi avantajlara sahip olan, Benim krallığım bu dünyanın krallığı değil” karşılık bulan bir bireydir.

 Bir kıyısına ilişmiyor dünyanın
Allah’ın ve devletin dibinde insanlar
onu barutla karıştırıyor
ve zerdali çiçekleriyle.
Ahali kapısını taşlıyor onun
onun için develer kesiyor halk
aşka ve kavgaya aydınlık getiren kalbi
topraktan sıyrılıyor.

Ben
topraktan sıyrılıyorum…

ben atlara ve uzaklar hayrandım (YAŞAMAK UMRUMDADIR).

İSMET Özel, bugünün krallığına talip olmayan, uzaklara hayranlığı olan yüreklere ısındırıyor kendini.

YÜREĞİNDEN SESLENEN ŞAİR;

‘Bir yazı yazarın neresinden çıkarsa; okur, orasından okur’ diyor Özel. Şiirlerini dinlediğimizde bizatihi kendi sesinden, yazılanlar sadece bir kağıt-kalem meselesi değil anlıyorsunuz.

Ağlamadan
dillerim dolaşmadan
yumruğum çözülmeden gecenin karşısında
şafaktan utanmayıp utandırmadan aşkı
üzerime yüreğimden başka muska takmadan
konuşmak istiyorum.  (Mazot )

Sadece yüreğinden dökülen satırlar ile ‘Özel’ bir şair.

ANLAŞILMAYAN ŞAİR İSMET ÖZEL

Türkiye’ de İsmet Özel ismi duyulunca; birçok kesimin fevkalade aksi bir adam söylemlerini mutlaka duyacaksınızdır. İsyancılığı ve dobralığı ile hem sağ kesim hem sol kesim ekranlara onu davet etmekten çekinmektedir.

Kendisi de bu noktada kişiliği ile ilgili önemli açıklamalarda bulunmuştur. Belirtilen aksi ve sert ifadelerine ise

Cesur ve onurlu diyecekler
Halbuki suskun ve kederliyim (Mataramda Tuzlu Su)

Şeklinde karşılık vermektedir. Kitaplarında kişiliği ile ilgili iki kavramı sıkça vurgulamıştır.

‘Tevarüs edilmemiş asalet’ ve ‘kadirşinas itaatsizlik’. Bu iki özellik İsmet Özel’i İsmet Özel yapan temel taşlardır. İnsanların aksi dediği Özel, insanlığa ve vatanına yapılan haksızlığa ve saygısızlığa dair daima dik duran bir duruş sergilemektedir. Cesaretli olmak ya da kavgacı olmak değildir amacı. Hain ve nankörlükten kaçmakta, bu topraklardan ne aldım ise onu vermektir derdim demektedir. Eski arkadaşı Fikir Kulüpleri Federasyonu başkanı olan Hüseyin Ergün’de arkadaşı için şu açıklamayı yapmaktadır.

İsmet aslında hiç değişmedi. İsyancı tavrını hep sürdürdü. Onun isyanı insani değerlerinin hiçe sayılması, insanın incitilmesi ile ilgili. (Milliyet)

Şair, insanlığa dair kederlidir. Kederindendir hırçınlığı belki de. Nerede birisi insanlığa el uzatsa vatanına bir iftirada bulunsa orada sesi gür çıkan  Özel, benim yaptığımı herkes yapmalı diyordur.

Ne diyelim, bizler de nankör ve hainlikten kaçarak bu topraklardan aldığımızı vererek gidelim bu diyardan…